Bibliografia Fumettistica: testi in Inglese
Books on Comics and Cartoons in English

Bibliografia minima sul fumetto - a cura di Gianfranco Goria


  GRAPHIC STORYTELLING by WILL EISNER, POORHOUSE PRESS - USA  Un altro capolavoro di analisi del fumetto visto dal punto di vista della narrazione. Partendo dalla storia della narrazione, attraversando il ruolo del lettore rispetto al narratore, verificando il procedimento di scrittura e di scrittura grafica, analizzando le speocificità del fumetto su supporto elttronico (cd-rom o Internet) e le differenze stilistiche fino alle prospettive future. 
Da leggere assolutamente! 

  COMICS & SEQUENTIAL ART by WILL EISNER, POORHOUSE PRESS - USA  Da leggere assolutamente. La tecnica della sequenzialità e dell’uso della pagina spiegate da un maestro indiscusso.  

  COMIC BOOK REBELS by WIATER/BISSETTE, DONALD I. FINE - USA  Per capire il nuovo fumetto americano, i suoi legami col fumetto d’autore europeo e altro... 
The *new* USA comics creators: know more about them...  

  HOW TO DRAW COMICS THE MARVEL WAY by STAN LEE - JOHN BUSCEMA, Fireside Book  Per ragazzi, ma non solo... Spiega lo stile supereroistico della marvel con numerosi esempi grafici, il testo frizzante di Lee e le matite di Buscema. 
Not only for boys, if you want to know more about the Marvel graphics.  

  UNDERSTANDING COMICS - THE INVISIBLE ART by SCOTT MCCLOUD, HARPER/COLLINS - USA  Bellissimo! Un vero capolavoro... nel campo della saggistica! Infatti si tratta di un poderoso saggio sul fumetto, incredibilmente ricco, preciso, analitico, completamente realizzato con il linguaggio del fumetto! Ora anche in Italiano! 

Dissertations & Theses

Testi dalle Università - Books from the Universities Inside the Creative Team: Exploring the Process of Creating Comic Books by Jeffrey A. Miller University of Buffalo, 1994 The $700 million American mainstream comic book industry caters to nearly two million readers in the United States. A growing inter-disciplinary interest in the comic book's cultural significance has produced a diverse body of research, but the context in which comic book creators, as mass communicators, work has remained unexplored. The main purpose of this study, therefore, was to investigate how comic books are created.Conversations with twelve professionals active in the field revealed the typical comic book to be the product of a collaborative,sequentialcreative process. The industry's traditional division of labor results in a creative team comprised of five specialized roles: writer, penciller,letterer, inker and colorist. The fusion of all five team members' creative and technical skills - a synergy of talents - produces a combination of art and literature unique among the mass media. These findings challenge the notion that the contributions of letterers, inkers, and colorists are insignificant, and greater attention to these creators and their work is recommended. This study is based upon a series of interviews with the following comic book creators: writer Neil Gaiman, writer/artists Howard Chaykin and Todd McFarlane, pencillers Graham Nolan and Walter McDaniel, letters Tom Orzechowski and Kurt Hathaway, inker and former penciller Joe Sinnott, inker and editor Dick Giordano, colorists Marcus David and Steve Oliff, and editor, writer, and sometime artist Carl Potts.