Pier Lorenzo De Vita

Biografie/bibliografie: http://digilander.iol.it/inducks/creators_i/PDV.htm -


Nato il 26 novembre 1909 a Castiglione Olona, in provincia di Varese, Pier Lorenzo De Vita esordisce nel 1934 disegnando Le prodezze di Tic e Tac per "Jumbo" e I pirati del fiume giallo per il "Corriere dei Piccoli". Nel settembre del 1938 inizia una lunga collaborazione con "Topolino" e gli altri periodici per ragazzi mondadoriani con un'ottima trasposizione a fumetti del Saturnino Farandola di Robida, che prosegue fino al 1940, dapprima su testi di Federico Pedrocchi e poi di Guido Mellini. Disegna numerose altre storie realistiche (La Primula Rossa del Risorgimento, Il diamante azzurro, Capitan Tempesta...) e, dopo l'entrata in guerra degli Stati Uniti, dà vita, su testi di Pedrocchi, a Tuffolino, un ragazzo in carne e ossa che dal febbraio 1942 alla fine dell'anno successivo prenderà il posto del proibito Mickey Mouse sulle pagine di "Topolino". Nel dopoguerra De Vita continua a disegnare storie realistiche, realizzando anche alcuni episodi di Pecos Bill e di Oklahoma e soltanto nel 1955 esordisce tra gli autori disneyani disegnando Paperino Don Chisciotte su testi di Guido Martina. Realizzata con un tratto personalissimo, che poco aveva a che fare con il classico segno tondeggiante disneyano, questa storia è la prima di una lunga serie che terrà impegnato l'autore sino al suo ritiro dalla professione nel 1981. Pier Lorenzo De Vita è morto il 7 maggio 1990.

  -work in progress-

15 apr 99
The mysterious Devi....

Mopsi, Giso e Leo (1959) di Pier Lorenzo De Vita ECCO CHI E' IL MISTERIOSO DEVI...
E' davvero interessante scoprire che un Maestro assoluto del fumetto italiano, versatile e personalissimo, abbia "tenuto nascosto" al suo pubblico un pezzo della sua attivita', a quanto pare assai significativo. Tramite Gianfranco Goria e il sito dell'Anonima Fumetti, sono appena venuto a conoscenza di uno studio, condotto in Francia da un appassionato di cui non conosco il nome, su un misterioso artista italiano, tal
Devi, che appare dal nulla (o quasi) e nel nulla scompare, almeno per il suo editore estero. In Italia, invece, continuera' a disegnare per oltre vent'anni ancora. Naturalmente, piacerebbe molto, a me e ad altri fans, vedere e leggere qualcosa di piu' delle sue storie in costume di cui si parla nel sito francese. E sarebbe giusto pubblicarle anche in Italia, almeno per il ristretto pubblico degli appassionati. (Luca Boschi)

I've known about the very, very interesting web site on the mysterious comics artist Devi; a columnist (and comics' fan) from France wrote this:
"I found a génius italian author of comics (fumetti) but we know nothing about him. He worked to the ALPE editions in Milan about 1950 and to the LUG editions in Lyon (France) from 1951 to 1961. I search things on him, his life, his family and so on because his work is very very beautiful. His name is DEVI for ANTONIO DE VITA. I have made a web site of this author that you can see on: http://perso.wanadoo.fr/guerre/mirko.htm. His principal work is "The Little Duc" (Il Piccolo Duca) and "Eagle of Clermont". If you can help me to find things about him, his life, his family and so on."
Well, this "genius" is NOT Antonio, but
"Pier Lorenzo" De Vita, a legend of the italian Fumetti (about whom, incidentally, I'm studying the work in this very days, and about whom shall hit the newsstands an extensive book in the next months). A lot of things confirm this discovery's truth. The writer of the web site says:
"il vàgàtait aux Editions Alpe ˆ Milan lorsque Marcel Navarro l’a decouvert. L’on ne sait hàlas strictement rien de cet auteur. Trés discret, il a complètement èchappé aux spècialistes italiens."
It's not true. Surely, there is a lot of confusion about "Pier Lorenzo" and a "Pier Luigi" De Vita, but some biographyes on him has
been written. I can quote that one written by Alberto Becattini, in the book "I Disney Italiani", ten years ago... Indeed, it's really true that De Vita senior didn't want to be reached. I looked for him a lot of times, some ten years ago, before his death, and I spoke with her daughter some times by telephone. But, as well as my colleagues, I never was able to reach this real Maestro to get an interview frm him. Also his son, the celebrated Disney artist Massimo De Vita, respected Pier Lorenzo's wish to stay apart and "protected" him by fans and critics like me...
"Né dans les années 20, il a collaborà à quelques journaux italiens"
It's not true. He was born in 1909. How to desume he was ten years younger?
"Il envoya à Marcel Navarro pendant 6 ans des planches d’une très très grande qualité."
Pier Lorenzo De Vita was a "genius" (it's right) specially in describing stories set in the past, with castles, fancy dresses, adventures, epics. Some storie by him drawn for Mondadori demonstrates his gorgeous art of this kind.
"Devi dessinait ainsi 56 planches tous les mois, qu’il envoyait règulièrement à l’èditeur lyonnais."
Incredible! It did it "quite" secretly. Maybe he has a sort of exclusive agreement with Mondadori (and with his relative Caregaro, director of Alpe, in Milan) and he didn't want to let know he was also working abroad, in the meantime. From the notes about "l’Aigle de Clermont" we learn that he was also very fast, because he was also drawing a fancy version of Pecos Bill for "Albi d'Oro" and, later, started to do Donald Duck and Mickey Mouse quite avoiding to make pencils; drawing directly on the paper. And in the beginning he did it in a wonderful and suggestive way.
"Et puis un jour, plus rien. Devi se tait à tout jamais. Il disparaìt sans laisser aucune trace, sans laisser un seul signe, un seul indice. D'aprés sa production, c'est en 1961 qu'il ne donne plus de nouvelles."
But maybe he stopped a little bit earlier. He decided to stay in a place around the Como Lake, with his family. In this very period, he starts to train his son Massimo to the cartoonig. Massimo helps him in some stories for Mondadori (like "Paperino e il cane dollarosus", in 1960), later goes to Milano to work directly ad graphic editor. And two more years later publishes his very first story by himself (but father Pier Lorenzo is still helping him).
"Marcel Navarro alla enquèter sur place à Milan mais sans succès."
Yes. The artist was around Como, actually.
In the magazine "Galaxie" n°102  (Nov. 1972) has been written on
"Devi": "Mais qui est Devi, ce dessinateur italien dont les italiens ne savent rien. Les seuls renseignements que l’on posséde sur lui viennent de son èditeur, ils nous ont ètètransmis par Gèrard Thomassian, unamateur èclairé qui lui consacra un joli petit article dans le fanzine SUBMARINE. "Que vous dire de cet homme que j’ai rencontrè 4 ou 5 fois"? Il
s’appelait De Vita"; italien bien sùr.

So. Devi's publisher doens't call him "Antonio", he only says "De Vita", that's right.
"Farouche, secret, ne laissant rien paraìtre de sa sensibilitè; ne rèvèlant rien de sa vie personnelle. Nous avions toutes les peines du monde à lui arracher de temps en temps quelques pages de dessins; il disparaissait pèriodiquement sans crier gare, nous laissant sans suite d’histoire et par consèquent dans l’embarras, mais aussi dans l’inquiètude à son sujet. Il a fini par disparaìtre dèfinitivement."
This exactly fits with Pier Lorenzo's personality.
That's all for now. And, for what concerns me, it's a pity I never was able to contact him in any way when he still was living.
(Luca Boschi)


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